Az Ormánságból a Gandhi Gimnázium élére… (2017.11.28.)

Ignácz István vezeti ettől a tanévtől a Gandhi Gimnáziumot

Ettől a tanévtől Ignácz István irányítja a Gandhi Gimnáziumot.
A szakember nagy tervekkel vágott bele a munkába, melyben a színvonalas oktató-nevelő munka mellett a roma hagyományőrzés és ápolás megkülönböztetett szerepet kap.
Ennek szellemében a héten egy hatalmas mesemondóversenybe csöppentünk, de az év végéig lesz még itt országszerte egyedülálló kulturális érdekesség is.

– Hogy került a Gandhi Gimnáziumba?
– Huszonhárom évig tanítottam Sellyén, ahol kedves ormánsági emberek és ragaszkodó gyermekek segítettek pályámon. A Gandhiba nyolc éve érkeztem és augusztus elsejétől vagyok megbízott igazgató.

– Milyen célokkal vágott bele a vezetői pozícióba?
– Szeretném, ha megismernék és elismernék az itt zajló, véleményem szerint sok tekintetben mintaértékű pedagógiai munkát. A feladatainkat pedig akkor végezzük jól, ha az innen kikerülő gyerekek olyan töltettel indulhatnak tovább, amivel boldogulni tudnak az életben.

– Most országos mesemondó- verseny zajlott és készülnek egy cigány népi oratórium bemutatására. Mi a szerepe ezeknek az eseményeknek?
– A cigány közösségek életében a mesének kiemelt súlya van. A mindennapok része, az identitástudatnak, a közösség összetartozásának igen erős eleme, míg az oratórium művészeti iskolánk szervezésében, hagyományőrző együttesünk közreműködésével valósul meg. Az autentikus cigány népzene feldolgozása látható majd a Kodály Központ színpadán. Tehát mindkét rendezvény a hagyományainkról, értékeinkről szól.

– A gimnáziumból elsőként került be az országos Roma Koordinációs Tanácsba. Miről szól ez a szervezet?
– A testület több éve működik, az újdonság az, hogy a tanácsnak mostantól szaktestületei alakultak és én az Oktatási és Gyermekjóléti Szakpolitikai Testületnek lettem a tagja, ami a nevében megfogalmazott területeken tanácsadói, javaslattételi hatáskörrel rendelkezik.

– UNESCO-elismerést kapott nemrégiben a Gandhi. Mi ennek a jelentősége?
– A cigány kultúra ápolását és megőrzését célzó pedagógiai programunkat értékelték így, és tudomásom szerint ilyen kitüntetése még oktatási intézménynek nincs az országban. Nagy eredmény ez, hiszen az iskola nincs még 25 esztendős és 2000-ben léptek ki innen az első végzősök.

– Ha pedig kilépés, ki tud néha szabadulni az iskola kötelékeiből?
– Sokat olvasok, amire egyébként magyar–történelem szakterületem is kötelez. Ha pedig jut rá időm, akkor szívesen barkácsolgatok és kertészkedem.

Ormánsági múlt, több iskolai szinten
Ignácz István 1965-ben született Kaposváron. Magyaratádon nőtt fel, Kaposváron végezte el a gépipari szakközépiskolát, majd a Tanítóképző Főiskolát magyar–történelem szakon. Sellyén az általános iskolában kezdett tanítani, közben egyetemi szinten is lediplomázott. Húsz évig tanított a sellyei mezőgazdasági szakközépiskolában.
2009-ben került a Gandhi Gimnáziumba, ahol négy éven át igazgatóhelyettes volt, most megbízott igazgató.
Felesége, Ribarics Edit tanárnő, István fiuk (27) a Corvinuson végzett, Dávid (25) Grazban egyetemista, Kristóf (14) végzős a Pécsi Református Kollégiumban.
 

 

Comments are closed